Początki samochodowych pasów bezpieczeństwa

W samolotach pasy bezpieczeństwa pojawiły się w latach 20. XX wieku, jednak samochody, doczekały się ich dopiero w latach 50., po przeszło pół wieku motoryzacyjnego rozwoju. Pierwszy do swoich samochodów pasy wprowadził Ford w 1955, jednak okazało się to zupełnym niepowodzeniem. W 1958 trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (biodrowo-ramienne) zaprojektowane przez Nilsa Bohlina do seryjnej produkcji wprowadziło Volvo. Firma zrezygnowała z patentu, aby każdy producent mógł skorzystać z tego pomysłu i zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Prosty wynalazek szwedzkiego inżyniera okazał się równocześnie na tyle rewolucyjny, że na przestrzeni lat uratował życie milionom ludzi. Do dzisiaj pasy stanowią jeden z głównych elementów bezpieczeństwa biernego w samochodzie, a wiele innych, np. poduszki powietrzne jest w swoim działaniu ściśle powiązanych z wymogiem, że pasażer będzie jechał z zapiętymi pasami.

Projekt Bohlina nie był pierwszym pomysłem na pasy ani w ogóle, ani na pasy trzypunktowe, jednak był pierwszym naprawdę skutecznym. Wyróżniał go podział pasa na część biodrową i ramienną, zapięcie pasów obok fotela, klamra w kształcie litery V oraz automatyczne unieruchomienia ciała pasażera w razie wypadku dzięki napinaczom. Rok ’63 przyniósł ze sobą testy pasów bezpieczeństwa, które udowodniły wyższość wynalazku Bohlina nad innymi typami pasów.

pasy bezpieczeństwa