Płyn do chłodnicy – wymiana i uzupełnianie

Płyn do chłodnicy, jak każdy płyn eksploatacyjny w samochodzie, wymaga okresowej wymiany – zwykle co dwa-trzy lata, choć płyny o przedłużonej trwałości wytrzymują nawet pięć. Do tego należy regularnie kontrolować i uzupełniać jego poziom, ponieważ żaden układ, szczególnie pracujący w wysokich temperaturach, nie jest szczelny.

Płyn można uzupełniać wodą demineralizowaną lub destylowaną, ale także odpowiednim koncentratem, jeśli obawiamy się, że wody w mieszance jest zbyt dużo. Można to sprawdzić aerometrem, który pokazuje poziom zamarzania mieszanki. Nie powinien być niższy od -30 stopni Celsjusza zimą, latem można sobie pozwolić na nieco większą ilość wody. Maksymalnie efektywna mieszanka mrozoodporna zamarza w -60 stopniach Celsjusza i wymaga proporcji glikolu etylenowego i wody 7:3, jednak w naszym klimacie nie jest to potrzebne, ponieważ temperatury nigdy nie spadają do takiego poziomu. Standardowe, sprawdzone proporcje to 1:1, zapewniające odporność na temperatury -35 do -38 stopni.

Nadmiar wody latem będzie szkodliwy, ponieważ woda gotuje się w 100 stopniach Celsjusza, a dobry płyn wytrzymuje temperatury o 20 stopni wyższe. zawartość glikolu nigdy nie powinna spaść poniżej 30%.

 chłodnica

chłodnica