Płyn do chłodnicy – jak i kiedy go wymienić?

Płyn do chłodnicy wymaga wymiany co około dwa lata, dla większości płynów jest to górna granica ich trwałości i możliwości ochrony. W przypadku płynów o przedłużonej trwałości możliwa jest rzadsza wymiana, nawet co pięć lat, jednak zaleca się robić to nieco częściej, aby zapewnić sobie lepszą ochronę. Ostatecznie zysk na roku czy dwóch jazdy na tym samym płynie będzie niski, a ewentualne uszkodzenia chłodnicy w naprawie będą kosztowały znacznie więcej niż opakowanie płynu.

Płyn należy również wymieniać, jeśli z jakiegoś powodu byliśmy zmuszeni do dolania innego płynu niż dotychczas stosowany (taka mieszanka z reguły ma gorsze właściwości niż oba płyny osobno) lub niewłaściwej wody.

W celu wymiany należy całkowicie spuścić stary płyn, wlać wodę destylowaną (do kupienia w marketach) z dodatkiem specjalnego środka do czyszczenia chłodnic, a następnie rozgrzać silnik do temperatury roboczej. W czasie jego pracy chłodnica i przewody zostaną dokładnie wyczyszczone. Po ochłodzeniu silnika wodę należy spuścić, a układ napełnić nowym płynem.

Wybierając nowy płyn kierujmy się ceną – najniższa rzadko oznacza dobry płyn, czasem są one przygotowane na zwykłej kranówce!), a także pakietem substancji dodatkowych i antykorozyjnych, który powinien być jak najbogatszy.

płyn do chłodnicy